ZARZĄDZENIE Nr 110/2003
Burmistrza Miasta Pionki
z dnia 4 grudnia 2003r.
w sprawie: powołania miejskiego zespołu reagowania
Na podstawie art.12 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U.Nr 62, poz.558, Nr 74, poz676) oraz §3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 03 grudnia 2002r. w sprawie tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania (Dz.U.Nr215, poz. 1818) w związku z art.7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r . nr 142 poz. 1591 ze zmianami)
Burmistrz Miasta Pionki
zarządza co następuje:
§1
Powołuje się miejski zespół reagowania składający się z szefa, zastępcy oraz grup roboczych o charakterze stałym i czasowym.
W skład grup roboczych o charakterze stałym wchodzą:
grupa planowania cywilnego;
grupa monitorowania, prognoz i analiz.
W skład grup roboczych o charakterze czasowym wchodzą:
1) grupa operacji i organizacji działań;
2) grupa zabezpieczenia logistycznego;
3) grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
§2
Zasady funkcjonowania miejskiego zespołu reagowania określa regulamin bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 110/2003
Burmistrza Miasta Pionki z dnia 04.12.2003r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO ZESPOŁU REAGOWANIA
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Regulamin organizacyjny Miejskiego Zespołu Reagowania określa szczegółową organizację oraz tryb pracy Zespołu, a także zakresy działania jego grup stałych i czasowych.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1.Zespole – należy rozumieć Miejski Zespół Reagowania
2.Szefie Zespołu – należy rozumieć Szefa Miejskiego Zespołu Reagowania Urzędu Miasta w Pionkach
3.MCR – należy rozumieć Miejskie Centrum Reagowania
II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZESPOŁU
§2.
W skład Zespołu wchodzą :
1. Szef Zespołu – Burmistrz Miasta
2. Zastępca Szefa Zespołu – Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Pionkach
3.Grupy robocze o charakterze stałym:
a/ grupa planowania cywilnego;
b/ grupa monitorowania, prognoz i analiz.
4. Grupy robocze o charakterze czasowym:
a/grupa operacji i organizacji działań;
b/grupa zabezpieczenia logistycznego;
c/grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
§3.
Grupy robocze o charakterze stałym stanowią Miejskie Centrum Reagowania będące komórką organizacyjną Urzędu Miasta z lokalizacją w siedzibie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Pionkach.
W skład grup roboczych o charakterze stałym wchodzą:
a/ grupa planowania cywilnego:
1/ inspektor ds. obrony cywilnej w Urzędzie Miasta,
2/ Kierownik Referatu Promocji i Aktywizacji Gospodarczej Urzędu Miasta,
3/ Prezes Zarządu Miejskiego Ochotniczej Straży Pożarnej;
b/ grupa monitorowania, prognoz i analiz:
1/ Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Mias ta,
2/ Komendant Komisariatu Policji w Pionkach,
3/ Komendant Straży Miejskiej,
4/ Zastępca Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Pionkach;
c/ w uzasadnionych przypadkach wyznaczeni pracownicy Urzędu Miasta, miejskich zakładów i jednostek organizacyjnych.
§4.
Grupy robocze o charakterze czasowym:
1.W skład grupy operacji i organizacji działań wchodzą :
1. Przedstawiciel Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Pionkach,
2. Naczelnik Miejskiej Och otniczej Straży Pożarnej,
3. Przedstawiciel Komisariatu Policji w Pionkach,
4. Dyrektor Miejs kiego Zakładu Usług Komunalnych,
5. Kierownik Pogotowia Ratunkowego,
6. Kierownik Posterunku Energetycznego,
7. Kierownik Rozdzielni Gazowej;
2.W skład grupy zabezpieczenia logistycznego wchodzą :
1. Kierownik Wydziału Organizacji i Kadr Urzędu Miasta,
2. Kierownik Referatu Budownictwa i Geodezji Urzędu Miasta,
3. Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
4. Zastępca Dyrektora Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych,
5. Lekarz Weterynarii;
3.W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej wchodzą:
1. Zastępca Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
2. Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Pionkach,
3. Przedstawiciel Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej “Medyk”,
4. Przedstawiciel Przychodni Lekarskiej “Zdrowie”,
3. Przedstawiciel Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych,
4. Kierownik Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta,
5. Przedstawiciel Zespołu Parafialnego “Caritas” Pionki,
6. Przedstawiciel Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
7. Przedstawiciel Związku Harcerstwa Polskiego.
4.Skł ad osobowy poszczególnych grup roboczych o charakterze czasowym może zostać rozszerzony przez Szefa Zespołu o przedstawicieli grupy ekspertów lub innych specjalistów w zależności od rodzaju zdarzenia.
III. TRYB PRACY ZESPOŁU
§5.
1.Grupy robocze o charakterze stałym pracują zgodnie z rozkładem czasu pracy obowiązującym w Urzędzie z zapewnieniem dobowych dyżurów.
2.W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej Zespół pracuje w składzie grup roboczych o charakterze stałym i czasowym, w trybie ciągłym z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład.
§6.
1.Posiedzenia Zespołu zwołuje jego Szef, nie rzadziej niż raz na kwartał, a także w zależności od potrzeb.
2.W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożenia, koordynacji lub kierowania działaniami na obsz arze miasta Szef Zespołu może zarządzić posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
3. Posiedzeniami Zespołu kieruje Szef Zespołu, a w razie zaistnienia okoliczności uniemożliwiających sprawowanie jego funkcji, powierza on kierowanie pracami Zespołu wyznaczonemu przez siebie zastępcy.
4. Obsługę kancelaryjno-biurową zapewnia inspektor ds. obrony cywilnej Urzędu Miasta.
IV. ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ ZESPÓŁ
§7.
Do zadań Zespołu należą w szczególności :
1/ monitorowanie występujących zagrożeń i prognozowanie rozwoju sytuacji,
2/ realizowanie procedur i programów reagowania w czasie nadzwyczajnego zagrożenia ,
3/ opracowywanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego,
4/ przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej ,
5/ realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej.
§8.
Do zadań Szefa Zespołu należy w szczególności:
1/ przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu,
2/ opracowanie regulaminu bieżących prac Zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,
3/ ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń ,
4/ zawiadomienie o terminach posiedzeń ,
5/ przewodniczenie posiedzeniom,
6/ zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu ,
7/ ini cjowanie i organizowanie prac Zespołu,
8/ dbałość o zapewnienie właściwego wyposażenia technicznego do pracy Zespołu.
§9
Zadania poszczególnych grup roboczych o charakterze stałym są następujące:
1. Zadania grupy planowania cywilnego:
a. określenie występowania i kategoryzacja miejscowych zagrożeń;
b. opracowywanie i uaktualnianie planu reagowania kryzysowego;
c. opracowywanie programów i procedur reagowania kryzysowego;
d. szacowanie strat oraz opracowywanie raportów odbudowy;
e. planowanie i organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń ;
f. opracowanie i aktualizacja bazy danych MCR;
g. przygotowywanie posiedzeń zgodnie z rocznym planem pracy ;
h. tworzenie warunków dla współdziałania różnych podmiotów ratowniczych
i organizacji pozarządowych / system umów i porozumień /;
i. przedstawienie propozycji dotyczących treśc i wniosku Burmistrza Pionek o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej , w tym także zakresu ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.
2 .Zadania grupy monitorowania, prognoz i analiz
a. bieżąca analiza możliwości wystąpienia zagrożeń;
b. formułowanie wniosków z bieżącej analizy i oceny zagrożeń;
c. uruchamianie procedur reagowania kryzysowego oraz systemu alarmowania;
d . prowadzenie ewidencji zasobów sił i środków reagowania kryzysowego;
e. obsługa urządzeń teleinformatycznych oraz przekazywanie i zbieranie dla potrzeb Miejskiego Zespołu: zadań, raportów, sprawozdań itp.;
f. zapewnienie standardowego wyposaże nia stanowiska dyspozytorskiego i stanowisk pomocniczych w Centrum Reagowania dla służb dyżurnych Zespołu oraz utrzymanie ich we właściwym stanie technicznym;
g. prowadzenie “ Kart Zdarzeń” w wypadku uruchamia nia grup o charakterze czasowym;
h. zapewnienie całodobowego dyżuru w Centrum Reagowania;
i. prowadzenie raportów odbudowy.
§10
Zadania poszczególnych grup roboczych o charakterze czasowym są następujące:
1.Zadania realizowane przez grupę operacji i organizacji działań:
a. prowadzenie bieżącej analizy i oceny zagrożenia oraz prognozowanie jego rozwoju;
b. przygotowanie możliwych wariantów likwidacji skutków zagrożenia;
c. koordynowanie działań służb oraz jednostek organizacyjnych;
d. sprawowanie nadzoru i kon troli nad bezpośrednimi działaniami w tym szczególnie nad systemem kierowania operacją;
e. prowadzenie niezbędnej doku mentacji z przebiegu zdarzenia;
f. sporządzanie bieżących i końcowych raportów, meldunków, sprawozdań do Centrum Reagowania Starosty.
2. Zadania realizowane przez grupę zabezpieczenia logistycznego:
a. zarządzanie zasobami , a w tym :
- prowadzenie bieżącej oceny i ewidencjonowanie potrzeb zgłaszanych przez siły ratownicze oraz poszkodowaną ludność,
- okreś lenie priorytetów w zaopatrzeniu:
- pozyskiwanie materiałów i sprzętu dla zabezpieczenia warunków życiowych poszkodowanej ludności ,
- określenie miejsc składowania zasobów ,
- organizowanie dystrybu cji materiałów, sprzętu i usług;
b. opracowywanie planu wsparcia log istycznego działań ratowniczych;
c. udział w opracowywaniu Raportu Odbudowy;
d. sporządzanie bieżących sprawozdań, meldunków, raportów o przebiegu działań w części dotyczącej logistyki.
3. Zadania realizowan e przez grupę opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej :
a. planowanie ,ocena i ewidencja potrzeb w zakresie opieki medycznej i pomocy socjalno-bytowej;
b. koordynowanie pomocy medycznej poszkodowanym oraz transportu rannych;
c. prowadzenie bazy danych o zasobach medycznych;
d. koordynowanie pomocy socjalno-bytowej i humanita rnej dla ludności poszkodowanej;
e. opracowywanie bieżących sprawozdań, meldunków i raportów o przebiegu działań w części dotyczącej opieki medycznej i pomocy socjalno-bytowej.
V. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA DZIAŁAŃ I PRAC ZESPOŁÓW.
§11
Dokumentami działań i prac Zespołu są:
roczny plan pracy,
miejski plan reagowania kryzysowego,
plany ćwiczeń,
protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym,
raporty bieżące i okresowe,
karty zdarzeń, w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym,
raport odbudowy,
inne niezbędne dokumenty.
§12
1. Miejski Plan Reagowania Kryzysowego określa przedsięwzięcia na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności :
zadania w zakresie monitorowania zagrożeń;
bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń;
procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady współdziałania a także sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń.
2. Miejski Plan Reagowania Kryzysowego jest uzgadniany z kierownikami jednostek organizacyjnych planowanych do użycia w realizacji przedsięwzięć określonych w planie, w zakresie dotyczącym tych jednostek , a następnie zatwierdzany przez organ administracji publicznej wyższego stopnia.
§13
Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis zdarzeń i wdrożonych działań oraz decyzji podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat , a w szczególności informacje o:
- kolejności alarmowania sił ratowniczych;
- podmiocie kierującym działaniami ratowniczymi;
podejmowanych decyzjach, w tym o zadaniach stawianych poszczególnym formacjom ratowniczym i podmiotom ujętym w planie reagowania kryzysowego;
liczbie poszkodowanych i wielkości strat;
sposobie udzielania pomocy i zabezpieczania terenu zdarzenia.
§14
1.Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycje działań mających na celu odbudowę, a w szczególności :
- szczegółowy wykaz strat w infrastrukturze
oraz w potencjale ratowniczym;
projekt harmonogramu likwidacji strat i odbudowy;
wstępny bilans potrzeb finansowych w zakresie odbudowy.
2.Raport odbudowy jest przedsta wiany właściwemu organowi kierującymi działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej.
§15
Warunki techniczne i standardy wyposażenia zespołu powinny umożliwić efektywne wypełnianie zadań, zachowania ciągłości ich działania i wymiany informacji. |